Velika Kladiuša
Kaligrafiju doživljava kao umjetnost gdje ručno oblikuje simbole i njihovo uređivanje na način s kojim postiže koherenciju. Tu povezanost pronalazi u prirodi gdje često odlazi zbog inspiracije ili da oblikuje i uređuje svoje radove.
Jasmin Delić je dvadesetdvogodišnjak iz Velike Kladuše koji ljubav prema kaligrafiji gaji od školskih dana gdje se po prvi put susreo sa ovom vrstom likovne umjetnosti.
Svoj prvi rad je objavio 2019. godine, jer kako kaže, nije se usuđivao bez adekvatnog teorijskog i praktičnog znanja objaviti svoj rad jer orijentalnu, tj. islamsku kaligrafiju smatra velikom i svetom.
Zbog deficitarnog kadra u Bosni i Hercegovini iz ovog područja, svoje teorijsko i praktično znanje crpio je od inostranih stručnjaka putem online platformi putem kojih je i nastavio svoje stečeno znanje distribuirati drugim kaligrafima orijentalnog smjera.
Koliko je orijentalna kaligrafija zastupljena u BiH?
Ako uzmemo općenito stanje bilo koje umjetnosti u BiH vidjet ćemo da joj se ne pridaje dovoljno pažnje niti joj se daje prostor koji zaslužuje, a naročito kada je riječ o orijentalnoj kaligrafiji. U razgovoru sa starijim i stručnim kolegama iz oblasti kaligrafije i islamske umjetnosti saznajem da je svakodnevno sve više zainteresiranih, a naročito omladine koja se zanima za kaligrafiju i upisuju sekcije i radionice kaligrafije. Mene kao mladu osobu to istinski raduje. Reakcije posmatrača su zadivljujuće i pozitivne. Pitanja uglavnom dolaze da li bih nešto mogao uraditi po njihovoj želji. No rekao bih da još uvijek u BiH ta vrsta umjetnosti živi kao hobi, ne i kao primarni izvor finansiranja.
Šta za tebe kao mladu osobu predstavlja kaligrafija? Kako je izgledao prvi susret s tom vrstom umjetnosti?
Prvi susret sa kaligrafijom sam imao u osnovnoj školi u sklopu likovne kulture gdje sam se upoznao sa pojmom kaligrafije. Vremenom sam duhovno sazrijevao te se ljubav i interes prema likovnoj umjetnosti okrenula prema islamskoj umjetnosti, odnosno ispisivanju kaligrafije. Odlučio sam o tome više znati pa sam znanje crpio na raznim online platformama, a jedna od njih je i facebook grupa pod nazivom Islamic arts gdje sam stupio u kontakt sa ostalim kaligrafima iz mnogobrojnih država. Tu sam se edukovao, učio, te uz pomoć njihovih savjeta i trikova razvijao svoje vještine.
U ovoj vrsti umjetnosti pronalazim sebe. Dio sebe prenosim na papir. Takođe, mogu je povezati sa mjestom i kulturom odakle dolazim. Naša država je imala vrsne kaligrafije, te lehve po islamskim objektima. Iako su prošle stotine godina, i dalje svjedoče svojom pojavom.
Kako teče proces izrade kaligrafskog rada?
Svaki rad je mnogo više od lijepo ispisanih slova, natpisa, kompozicije, itd. Svaki rad nosi sa sobom značenje, pouku i poruku. Sve kreće sa javljanjem inspiracije koju pronalazim u prirodi, a vrijeme potrošeno na jedan rad zavisi od zahtjevnosti kompozicije i slike. Iako su se od pojave kaligrafije koristila mastila i kalemi koji su se na poseban način oštrili i umjećem pokreta dobivali harfovi, tj. slova, ja se držim drugačije tehnike. Vezan sam za akrilne boje i platno te sam tu tehniku usavršio, te koristim razne tehnike na ukrasnom papiru. Zbog svakodnevnog i primarnog posla, tj. krojačam sam u jednoj privatnoj firmi, vrijeme i ljubav prema orijentanoj kaligrafiji je ograničeno, odnosno jedan do dva sata dnevno.
Autor: Mirnes Ćerimović